Kedilerde Aşılamalar

Kedi ve köpeklerde aşılamalar, minik dostlarımızın sağlığı açısından oldukça önemlidir. Çünkü, emzirme döneminde anneden aldıkları süt (kolostrum) bağışıklık açısından onlara doğum sonrası ortalama 45 günlük bir koruma sağlar. Bu da onların anneleri tarafından emzirilmesinin ne kadar önemli olduğunu göstermektedir (Emzirme süresi en az 45 gün olmalıdır). Bu şekilde anneden yavruya geçen (kongenital)  bağışıklık 45. günden sonra azalmaya başlar ve minik dostlarımız mikroorganizmaların oluşturabileceği hastalıklara kolaylıkla maruz kalabilirler. Bu sebeple program dahilinde tüm aşılarını yaptırmamız, onların ölümcül de olabilen ve mikroorganizmaların oluşturduğu bazı hastalıklardan korunmasını sağlar.

Peki kedilerimize hangi aşıları, ne zaman yaptırmalıyız ve aşılar hangi hastalıklara karşı koruma sağlar kısaca değinelim.

Kediler için 3 aşı mevcuttur.

1- Kedi Karma Aşısı

2- Leukemia (Lösemi)

3- Kuduz Aşısı

Aşı zamanları ise şu şekildedir.

Daha önce bahsettiğimiz gibi anneden alınan bağışıklık faktörleri 45. günden sonra minik yavrularımızın vucudunda azalmaya başlar, bu nedenle aşılamalara 45.günden önce başlamamak gerekir. Burada dikkat edilmesi gereken husus aşılar sağlıklı olan hayvanlara yapılır. Parazit tedavisi yapılmamış ya da paraziti olan hayvanlara asla aşı yapılmamalıdır. Aşıları tamamlanmamış yavrular dış ortama çıkarılmamalı ve özellikle başka hayvanlarla temas ettirilmemelidir.

Bu nedenle yavrulara önce parazi tedavisi yapmak durumundayız.Yavru kediler, özellikle sokakta doğan, annesi sokak kedisi olan yavru kedilerde parazit taşıma riski çok yüksektir. Bu parazitler hem kendi sağlıklarına hem de bizlerin sağlığına ciddi zararlar verebilir. Bu risklerden dolayı aşı yapamayacağımız için önce parazit tedavisi yapılır, sonra aşı programına başlarız.

Yavru bir kedinin aşı programı aşağıdaki gibi uygulanmaktadır:

6-8 Haftalık Genel Kontrol + iç ve dış parazit uygulaması ( 2 ayda 1 tekrarlanır)

8-10 Haftalık Genel Kontrol + Karma Aşı

9-11 Haftalık Genel Kontrol + Leukemia Aşısı

10-12 Haftalık Genel Kontrol + Karma Aşısı ( Tekrarı)

11-13 Haftalık Genel Kontrol + Leukemia Aşısı ( Tekrarı)

12-14 Haftalık Genel Kontrol + Kuduz Aşısı ( 3 aydan küçüklere yapılmaz)

1 Yaşına Ulaştıktan Sonra Her Yıl İçin:

1 Karma Aşı

1 Leukemia Aşısı

1 Kuduz Aşısı

Önemli: Parazit uygulamaları da kedinizin yaşamı boyunca 2 aylık periyotlar halinde yapılması gerekir. Dış parazit uygulaması mevsim ve ekto parazitlerin yoğunluğuna bağlı olarak 1 ay